En fdsel er en fdsel....UANSETT!

M si jeg ble litt inspirert til dette innlegget av min kjre bloggevenninne Hege i dag og mtte tenke litt tilbake p mine to fdsler, men spesiellt den siste selvsagt, da Iren kom til verden.

For dere som ikke har lest fdselshistorien er den HER, men i korte trekk har jeg hatt to naturlige og kjappe fdsler. Jonas kom p 4 timer totalt, med 2 timer effektiv fdsel, Iren kom p 2 timer totalt og 35 minutter effektiv fdsel. Med Jonas brukte jeg ingen form for smertestillende fordi "dette skulle jo TFFE meg klare selv" ikke sant?
Fatter ikke hva jeg tenkte p....eller med for den sakens skyld, men nok om det...

N sist hadde jeg hvertfall planlagt at jeg skulle ta i mot piller, spryter, akupunktur og lystgass med pne armer, men med mine 35 minutter p fdebenken rakk jeg ikke f i meg s mye som en liten paracet engang...
Just my luck...



"Det gjr ikke vondt! Det gjr ikke vondt!!!" Snakker om prate for sin sjuke mor... Synes jo lang vei at jeg har det helt topp her liksom.... Jada....


Men til alle som sier at, "nei det var ingen sak, h*n ploppa bare ut." og "Det er ikke s vondt som alle skal ha det til."

Kyss meg p mandag!

Det gjr DRITVONDT, pressrier og hodet p tur ut er et sant hel.... og p slutten tror du at du skal d! Enkelt og greit!
Men nr det er sagt s er det verdt hver cm av det lettere rosa nurket som kommer ut tilslutt. Jeg gjr det gjerne igjen. Flelsen av ha fdt er helt ubeskrivelig. Det er liksom en grunn til at det ikke bare finnes enebarn her i verden. Og det er IKKE fordi vi glemmer hvor vondt det er.



Ser dere det store smilet mitt? ..................ikke jeg heller......


Jeg sto p Princess en uke etter fdselen, mamma var p jobb og jeg skulle innom og skravle litt med henne. Iren l og sov i barnevogna da en eldre dame (tydligvis en kjent kunde der nede) kom bort og ville stikke hodet opp i barnevogna og titte p frkna.

Damen : h s nydelig hun er!!!

Jeg : Ja, hun er perfekt...

Damen : Nr kom hun til verden da?

Jeg : For en uke siden.

Damen : Oi, oi ogs er du p bena allerede og ute og handler? Det var sprekt.

Jeg : Ja det gikk fort nr hun kom s jeg rakk nok ikke bli sliten. Hun kom p 35 minutter.

Damen : h, nmmen, du veit ikke hva det vil si fde du da!


Og mange takk for den, frue!

Jeg var nesten i ferd med gripe tak i en dunpute og sl henne i hodet med! VEIT IKKE HVA DET VIL SI FDE???
Jeg skal fortelle deg at nr du gr fra ingen pning til full pning og pressrier p 35 minutter, s skal jeg LOVE DEG at du veit hva det vil si fde! Enkelte folk skulle hatt munnbind... Eller gaffa-tape...

S jeg EEEEER s enig med Litloo, man glemmer ikke, og de som sier at det ikke gjorde vondt var enten bevisstlse, eller s har de aldri fdt!

Noen enige?


  • Dato: 10.jan.2011   Kl: 15:26   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 19

Hva gjr du om 1082 personer av de du kjenner ikke tar deg p alvor?

Jeg har akkurat sittet og lest artikkelen om Simone Back p 42 r som tok sitt eget liv i jula... Hun var en meget deperimert kvinne, og som jeg skjnner hadde hun nok et lite problem med piller. Men det retferdiggjr jo ikke at ingen brydde seg for det?




1. juledag skrev Simone p facebook-veggen sin:

?Tog alla mina piller r dd snart hej d allihopa?

Ingen av hennes 1082 venner p facebook ringte politiet.... i stedet var de kjappe til komme med stygge meldinger til henne... Da hennes handikappede mor omsider fikk kontaktet politiet dagen etter og de fant Simone dd i leiligheten, skrev hun p veggen hennes: ?Min dotter Simone dog i dag s snlla lmna henne ifred nu.?

LES ARTIKKELEN HER!

Det m jo ha vrt forferdelig for mora og se alle de ekle kommentarene som tydligvis var det siste Simone fikk av oppmerksomhet fr hun dde. Jeg synes det er flt at snne ting kan skje, jeg mener, hadde jeg lest noe snn hadde jeg kontakta noen, om ikke politiet, s noen som kunne sjekka det ut for meg, og s fikk jeg heller kjefte litt p personen om jeg hadde finni ut at dette bare var et pfunn. MEN saken er jo at HVA HVIS DET ER SANT DA???

Jeg hadde ikke tilgitt meg selv om jeg hadde funnet ut at jeg hadde "hna" noen som faktisk hadde tatt livet sitt...

Hva mener du?


  • Dato: 07.jan.2011   Kl: 20:39   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 15

Carpe Diem - Livet vrt begynner n....

Jepp det vil jeg. Jeg vil ha en ny start p resten av livet. Alts, ikke snn da, jeg vil ikke velge bort noe av det jeg har eller noe da, misforst meg rett, jeg vil bare kunne starte med blanke ark, Jeg vil ha mitt eget liv (med familien min selvsagt!) jeg vil ha nye impulser i hverdagen, det har vrt s mye det siste ret at n fler jeg at jeg m ha en pause fra alt! Jeg trenger tid til tenke p meg selv for en gangs skyld, tid til bruke sammen med den lille familien min, tid til "ta meg igjen".

Jeg har hatt mye tid til tenke i det siste og det er mye som plutselig er blitt veldig klart for meg. Jeg husker jeg trivdes s godt p grden, men p en merkelig mte flte jeg aldri at den var ordentlig "min". Og det er litt rart egentlig... Men jeg tror rett og slett at det kommer av at denne grden har jo vrt en familiegrd, mormor hadde den, og mamma hadde den fr meg. Men likevel burde jo jeg ftt flelsen av at den endelig var MIN og jeg kunne gjre som jeg ville, skape mitt eget lille liv i noe som bare tilhrte oss... Men den flelsen fikk jeg ikke...

Jeg aner ikke hvorfor... Kanskje jeg bare er fdt superspontan og egenrdig (det veit jeg forresten at jeg er) og m ha noe som ingen andre jeg kjenner har bodd i eller eid for at jeg skal f den flelsen av at det er mitt? Jeg synes bare det er litt rart vre snart 30 og ikke fle at jeg har ftt "starta livet" enda liksom...



Jeg er nok lite stedbunden av natur, jeg har alltid hatt tankegangen at: "Jeg skal gjre det jeg fler for, nr jeg fler for det i livet, det er bedre angre p noe du HAR gjort enn noe du aldri gjorde fordi du nlte..."

S jeg hper 2011 blir "vrt" r, jeg tror det er lurt stoppe opp i hverdagen noen ganger og tenke litt over "hvor str jeg egentlig n?" Det kan overraske deg noen ganger... Jeg er en uhyre positiv person, jeg klarer som regel (eller prver alltid hvertfall) finne noe positivt ved alt, og om du begynner med den logikken, er det utrolig hvor mye lettere alt gr. Er det noe som virkelig gr p tverke, ja, s gr faktisk livet videre etter det og. Du m bare kunne se mulighetene for se fremover, ikke dvele ved gamle ting i fortiden du ikke fr gjort noe med.

Jeg kjenner jeg er veldig klar for en forandring. Tankegangen min er blitt anderledes bare den siste mneden etter Iren kom til verden. Vi er en liten familie! Og vi skal utrette planene vre for ha det bra, ikke bare prate om det og g i samme gamle sporet.



CARPE DIEM - GRIP DAGEN

Morgendagen kommer aldri igjen vet du....


  • Dato: 07.jan.2011   Kl: 14:31   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 2

3-ring tilbrakte julen sammen med dd mor....

En tre r gammel gutt i frankrike tilbrakte deler av julen p gulvet sammen med sin dde mor...

Sitat fra artikkelen p Fredrikstad Blad:

En tre r gammel gutt skal ha sittet ved siden av sin dde mor i flere dager i julehelgen og ventet p at hun skulle "vkne opp". P et tidspunkt ringte morfaren, men treringen sa da rolig at "mamma sover".



TRAGEDIE: Det var i den franske byen Loison-sous-Lens, i Pas de Calais-religion at politiet tror den tre r gamle gutten har sittet flere dager ved siden av sin dde mor. (Bilde tatt fra artikkelen)

Les om hele saken her:

http://www.f-b.no/nyheter/utenriks/3-aring-tilbrakte-julen-med-dod-mor-1.5931866

Stakkars, stakkars gutt... Jeg fikk helt vondt da jeg leste det... Dette er en gutt som er like gammel som Jonas... Alts n dde hun en "naturlig" dd da, men det gjr jo ikke saken noe anderledes... Jeg tenker bare p, herregud, 3 R GAMMEL, tenk hvor redd han egentlig m ha vrt etterhvert som mamma faktisk ikke vkna opp igjen.... Og han har sikkert tatt p henne og kjent at hun var kald... sm barn skjnner ogs at ting er galt...

Jeg hper virkelig at han slipper lange traumatiske opplevelser i senere tid for dette, snt skal ikke skje med sm barn....

Hva mener dere?


  • Dato: 05.jan.2011   Kl: 22:17   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 10

Hvem i all verden kan finne p noe snn????

Ja n har jeg jammen sett det og... Er det virkelig mulig???

S noen hadde linka til dette p facebook, og da mtte jeg bare inn og se hva det var... Og det var direkte kvalmt...

Her er det da en mor som rett og slett reiste fra sine 3 barn lille julaften og hadde planer om komme hjem etter nyttr... Hva er galt oppi hodet til mora da? Forklaringen gikk ut p at hun skulle beske en syk slektning. Jaha? Det forklarer jo saken liksom? Da er det jo helt greit la unga vre alene? NEI det er ikke det! Jeg skjnner ikke ssen enkelte tenker.... Den eldste i huset var 11 r og hadde ansvaret for to mindre ssken...

Da politi og barnevrnet fikk kommet seg inn i huset 1. juledag var det 12 grader i huset og barna fant de p morens soverom under en dyne inntil en ovn. De forklarte selv at de hadde prvd holde varmen ved ta seg et bad p rundgang. da hadde de vrt alene i to dager, og det inkluderte tilogmed julaften... Herregud, jeg fikk helt vondt da jeg leste det.

Og jeg ble sint! Hvor er morsflelsen hen egentlig???



Bilde fra VG nett

Dere kan lese hele innlegget fra VG nett >>>HER<<<

Det er s ille at du nesten m lese hele saken for kunne danne deg et bilde av det...

Hva mener du om denne saken?

Hva slags straff burde en mor f etter et snn tilfelle?


  • Dato: 29.des.2010   Kl: 23:53   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 11

Holder nett-avstemming om de skal ta abort eller ikke! SYKT!

Ja veit du hva, det synes jeg er SYKT!!!! Hva i all verden er det som foregr oppi hue p noen (VOKSNE mennesker sdan) som kan finne p noe snn?

Joda, her skal du f historien om Pete og Alisha Arnold som har lagt ut avstemming p nettet ang om de skal ta abort eller ikke. Dette er et utdannet par i 30-rene som begge jobber innen IT og dermed bde har RD til f et barn og burde vre intelligente nok til oppfostre et barn.


Bilde fra www.nettavisen.no

Jeg m ogs nevne at Alisha har ftt frist til bestemme seg til den 9. desember. MEN, hun er 17 UKER P VEI!!!! Herre jemini, hun er snart halvveis, og hun brer p en frisk gutt.... ssen gr det ann gjre noe snn da?
I tillegg er dette et par som har prvd bli gravide lenge i lpet av det 9 r lange ekteskapet. I fjor hadde de 2 spontanaborter, n er hun gravid for tredje gang, og da M jeg sprre, hvor i HELV... er logikken i at de har en AVSTEMMING om de skal ta det bort?????

Jeg skjnner det bare ikke....

HVA MENER DU OM DETTE?

Hele innlegget fra side2 kan du lese >>>HER<<<


  • Dato: 19.nov.2010   Kl: 13:13   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 5

Dette mener JEG om pels!!! Hva mener DU????

Kan jeg vre drligere?

Nei, synes det er p tide slenge ut min mening og, for n er det s masse forskjellige synspunkter at jeg blir smrar her jeg sitter. Jeg er nok veldig enig i de fleste, men jeg synes faktisk det er noen som er litt p kanten og, uansett hva slags mening de har. N vil jeg ppeke at jeg drar sikkert ikke frem de aller vrste bildene fra pelsindustrien rundt om i verden, men er du ikke interressert i se hvordan realiteten egentlig er, s burde du ikke lese videre.

Min mening om pelsindustrien er enkel! Jeg er IKKE for pels av dyr som har levd under forferdelige kr, blitt vanskjtt, sulta, mishandla eller torturert. Og da tar jeg med alle verdenshjrner. Ikke bare norge. Jeg har sett nok av bilder, dokumentarer osv fra flere land enn bare vrt eget kongerike, og det blir IKKE noe bedre nr en kommer lenger utover landegrensene skal jeg si deg...

Et lite inntrykk av pelsindustrien i Kina.....


"Skal det vre en Schfer-pels kanskje?" (rsj jeg blir kvalm allerede....)

I Kina, dette fantastiske landet med alle de skjulte skattene fra Ming-dynastiet, de flotte templene, den utskte porselenen og de mystiske geishaene... Dette landet som p en eller annen mystisk mte tiltrekker oss med alle sine hemmeligheter, sjuler ogs en helt annen side. Siden som dreier seg om dyr....
Kinesiske "slaktere" har nemlig en holdning om at Kjttet fra dyret blir mye mrere om dyret har vrt stresset i det yeblikket det dde. Samtidig mener de det og har innvirkning p pelsen, den blir bltere og slipper kjttet lettere under fling....

Akkurat som om kinesiske "slaktere" bryr seg om det? De river jo regelrett pelsen av lenge fr det stakkars dyret har slutta puste.... Jeg kjenner jeg blir skikkelig uvel av sitte og skrive om dette, men jeg hadde et likeledes innlegg p en annen side da OL skulle arrangeres i Beijing. Det var stor oppstandelse om ssen Kina skulle rydde gatene for katter og hunder den gangen... Det var ikke mye pene bilder som plutselig ble publisert den gangen heller. Jeg lurer bare p ssen noen kan snu ryggen til noe snn....



Jeg lurer p om noen av de som smykker seg med "EN ekte, ny pels (revet av et eller annet forsvarslst dyr som har hatt det vondt hele sitt liv)" tenker p hvor pelsen kom fra opprinnelig....
Som ei bloggevenninne av meg her om dagen skrev i innlegget sitt da hun prata om hva folk unnskylder seg med for g med eller like pels:

"Dyrene vet ikke bedre, de har jo alltid levd slik" Ja og en liten jente som blir sltt daglig av faren sin vet heller ikke bedre, hun har jo alltid levd slik. Herregud tenk dere litt om da.

Og jeg er sren s enig! Meget bra skrevet, Hege! Hele innlegget hennes kan dere lese >>>HER<<< forresten. Les bloggen hennes, Litloo er en super blogg!




Men uten komme helt off topic, det er mange jeg har merket meg er veldig sentrert p akkurat dette med pels.
Hvis du er pelsmotstander skal du I TILLEGG vre:

* Vegetarianer
* Vre i mot jakt
* For guds skyld ikke vre innehaver av noe som har befunnet seg p et dyr noen gang....

Da mister jeg trden litt liksom... Ta det med vegetarianer frst.
Her i norge er det STRENGE krav hos mattilsynet. Alt kjtt som selges over disk er fulgt opp fra bonde/jegere til frysedisken der det ligger. Samme gjelder selvsagt for spisesteder. Klart noen smetter unna, men poenget mitt er at det gr ikke ann sammenlikne en kalv som vokser opp med sin egen mor p en grd her i norge, fr for og vann nr den trenger det, fr komme inn om det blir for kaldt osv, men en stakkars liten mink som str i nettingbur hele sitt miserable liv p kanskje tre bein og har infiserte sr p hele kroppen o.l. Det er to s vidt forskjellige ting fordet om begge individene deler det at de har pels.

Slakteriene i Norge og, for den del, Dyret kommer inn og blir tatt med slaktemaske. For den som ikke veit hva det er, det er et slakteverkty med en jernbolt som blir "boltet" inn i hjernen p dyret, og dyret er ddt momentant. Det hres ikke mye trivelig ut, men det er humant. ssen kan da enkelte sammenlikne det med en stakkars katt som blir fldd levende nede i Kina og si at det gr under samme grein? Nei, spis kjtt de som vil det, og la vr de som ikke vil, men det blir feil blande vegetarianere med pelsfanatikere uansett ssen du vender og vrir p det.

Nummer 2, Jeg er ikke i mot jakt heller. Jakt har blitt bedrevet siden tidenes morgen, joda, pelsbruk ogs, men det var ingen i steinalderen som alte opp sm nster i nettingbur for f seg en pelsbit ha p kroppen... De brukte pelsen av dyret de felte for maten sin skyld. De utnytta hver minste ting de kunne bruke p dyret. Og til og med hos de fleste jeg kjenner av pelsmotstandere s er det ingen som reagerer med sjokk og avsky om de kommer inn en plass der det ligger et elgskinn eller liknende p gulvet. For innerst inne VEIT de fleste at dette dyret er blitt skutt p jakt og etter all sannsynlighet ddd momentant. Det finnes ingen jeger som skadeskyter med viten vilje... Det er jeg overbevist om.

Jeg kunne sikkert ramsa opp i det vide og breie videre om pels her, for det er et tema vi aldri kommer til bli ferdig med, det er jeg sikker p....
Men snn jeg ser det:

*FUSKEPELS-Den er varm, billig, lett vaske, holdbar, allergifri og du kan bre den med GOD SAMVITTIGHET, s hvorfor i all verden bruker folk pels n da?

Jeg blir sikkert halshugget her n for noen av mine synspunkter, men jeg blogger om det nettopp for si MIN mening om det, og jeg blir ikke sur for konstruktiv kritikk p det jeg skriver, s lenge folk holder seg saklige.
S litt innspill:




Er du enig eller uenig med meg?

Hva er i sfall ditt synspunkt?


  • Dato: 18.nov.2010   Kl: 18:00   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 10

Hva mener DU om amming i offentlighet?

Ja n er jeg spent. N har jeg det siste dgnet oppholdt meg mye i diskusjoner som gjalt et blogginnlegg fra ei som ikke hadde srlig mye til overs for ammende mdre. S da drar jeg diskusjonen over p min egen blogg i stedet jeg. For hva mener egentlig du om ammende mdre? I offentlighet da vel og merke. N dreide denne andre diskusjonen seg og om ammende mdre som flasha puppene for enhver pris der det var andre folk, men for vre rlig, jeg er snart 30 r og jeg har da aldri sett en ammende mor som virkelig gr inn for vise puppene sine nr knttet hennes er sulten?



Bilde tatt fra Google

Alts, dette er jo et klassisk eksempel p hva du ser om du skulle f ye p en ammende mor, og da henger ikke jeg med lenger nr denne personen med bloggen greier f med seg at puppene til ammende mdre er: (Tekst direkte tatt fra hennes innlegg)
-Jeg vet ikke med dere men er det noe jeg kjenner jeg blir litt kvalm av rett slett, ser denybakte mammaene som sitter p offentlige steder og ammer ungen dems. Ikke fordi atdet lille nurket sutter p puppen men fordi du ofte frsynet aven blek pupp, helst med strekkmerker og slitne nippler.

Jeg gr gravid med nr 2 n og har enda tilgode se et strekkmerke p puppene mine... Og ikke nok med det, men kvinner har vel aldri s flotte pupper som nr de er ammende med mye melk. Skal love deg at en ammende mors pupper ser ikke mye sliten ut. Men etter ammeslutt og rask vektnedgang for eksempel kan jo puppene bli mye mer anderledes, men da er liksom greia den igjen at da ammer du jo ikke lenger!!!!!

S hva er problemet?

Mye mulig denne frknen er besatt av lage provokasjoner hos andre, og hun fr det jo til, men det gr faktisk ann provosere p temaer UTEN angripe og slenge dritt om en bestemt gruppe mennesker!

Jeg begynte amme sist og syntes jeg fikk det til relativt bra, det eneste problemet var at Jonas ikke gikk opp i vekt... S han ble amme og flaskebarn fra han var 2 mnd gammel. Men nr jeg kunne benytte meg av begge deler og jeg skulle ha han med ut, tror dere virkelig jeg tok med flaska og lot han f den i stedet for puppen? nei, da fikk han flaske s fort vi var hjemme igjen, men jeg ammet fremdeles om han ble sulten ute. Og jeg lar ikke vre amme denne gangen heller bare fordi noen individer "ikke takler" se en pupp...

SE EN ANNEN VEI DA VEL!

Det er faktisk LITT mer viktig med en baby's nringsbehov enn med et voksent menneskes sre meninger!

Men hva synes dere?

Q: Hva synes dere om ammende mammaer i offentlighet?

Q: Har dere sett en ammende mor som viser frem puppen sin med vilje til folk rundt nr hun skal amme?


  • Dato: 07.nov.2010   Kl: 12:06   Kategori: Det mener JEG
  •    Kommentarer: 18

Info

Profilbilde

Hvorfor bloggen?
Dette er mitt lille fristed i hverdagen som mor til to smtroll, jeg blogger om min hverdag, mine synspunkt og mine interresser.
Meg kort fortalt
Jeg er yeblikkelig inne i mitt tredje tir av livet, jeg er tosidig som det str i tvillingens tegn, jeg sminker meg som jenter gjr, for deretter putte hodet innunder et panser p en bil for skru. Jeg er sosial og elsker skravle (til noens store fortvilelse), Jeg er spontan og impulsiv og finner p masse rart, trives med mange baller i luften p en gang. Jeg tar meg noen ganger vann over hodet, men fullfrer alltid det jeg begynner p. Digger store biler med masse hester, tatoveringer og tegning. Lever og nder for mine to diamanter som er fdt i 2007 og 2010. Jeg ser alltid noe positivt ved hver eneste negative ting og har lrt meg til skjnne verdien av tid. Jeg har sterke meninger og spisse albuer, og benytter meg gladlig av ytringsfriheten nr jeg kan. Tror p det vre rett frem mot alle.
Utdannelse og jobb
Jeg er utdanna yrkessjfr, og kjrer semitrailer. Det er ikke blitt mye av det i det siste, siden jeg har permisjon, men jeg gleder meg til komme bak rattet igjen. Jeg har kjrt siden 2005 og kunne ikke trives bedre enn bak rattet. Drmmen er min egen trailer...
Mitt livsordtak
"Det er umulig" sa stoltheten. "Det er risikabelt" sa opplevelsen. "Det er meningslst" sa fornuften. "Gi det en sjanse" hvisket hjertet ♥
Kontakt meg
siri.kathleen@gmail.com

Blogurat

    Norske blogger

    Bloglovin

    bloglovin

Besksteller

    leser bloggen n
    besk i dag
    besk denne uka
    beskende denne mneden

Mnedens Mamma 2011

Januar

Januar

  • Malene Fossum
  • Profilbilde

    Profilbilde

    Profilbilde

    Profilbilde

    Profilbilde

    Profilbilde

    Profilbilde

    Profilbilde

    Profilbilde